Interoperacyjność z innymi systemami/integracja z platformą PI. PI wykorzystuje głównie profile IHE w celu komunikacji między systemami: IHE XDS - wykorzystywany do wymiany informacji o dokumentach medycznych (rozszerzona o informacje o zdarzeniu medycznym, w ramach którego dokumentacja ta powstała) oraz HL7 CDA (wersja 3) - w zakresie transferu nieobrazowych danych medycznych. Dlatego koniecznym wymogiem dla wdrażanego systemu w zakresie komunikacji z PI będzie zaimplementowanie obsługi wymienionych profili. Ponadto wymagane jest by współpraca z PI odbywała się za pomocą wymiany komunikatów w postaci plików XML (standard XML Schema). Tym samym wdrażany system zapewni wsparcie dla standardu przesyłania komunikatów SOAP (w wersji co najmniej 1.1) z załącznikami. Natomiast do opisu struktury i semantyki serwisu sieciowego (web service) zostanie wykorzystany standard WSDL (w wersji co najmniej l.X). Projekt zapewni interoperacyjność z platformą krajową PI, która zakłada m.in. elektroniczną obsługę recept, skierowań oraz wsparcia rezerwacji na porady lekarskie. Tym samym wdrażany system dla uniknięcia powielania funkcjonalności oferowanych przez system krajowy nie będzie miał zaimplementowanych wymienionych funkcjonalności. Realizacja świadczeń, do których uprawnia dany dokument będzie realizowana w ramach interoperacyjności z platformą PI. Każdy dokument wysyłany do PI będzie podlegał regułom walidacyjnym przypisanym do konkretnego dokumentu. Produkty wytworzone w ramach projektu zostaną zintegrowane z PI za pomocą platformy regionalnej, pn.: " Śląska Cyfrowa Platforma Medyczna eCareMed".
Bezpieczeństwo przetwarzania danych. Dane, które będą przetwarzane w systemie informatycznym objętym Projektem będą miały cechę danych wrażliwych, w systemie przewidziano zastosowanie mechanizmów bezpieczeństwa adekwatnych do cechy tych danych, na przykład: szyfrowanie przekazywanych danych (co przekracza wymagania rozporządzenia), silne mechanizmy zarządzania użytkownikami systemu (logowanie, nadawanie uprawnień, itp.), mechanizmy depersonalizacji danych wrażliwych przechowywanych w przestrzeni dyskowej i pamięci operacyjnej, system archiwizacji i backupu danych, system ochrony antyspamowej, antywirusowej oraz antyspyware'owej. Wewnętrzne sieci będą odseparowane od Internetu routerem z firewallem. Dostęp z placówek w innych lokalizacjach będzie możliwy po uprzednim włączeniu się w wirtualną sieć prywatną (VPN). Dostęp dla pacjenta przez Internet będzie obsługiwany przez oddzielny serwer, dedykowany do tych zadań. Serwer będzie obsługiwał wyłącznie oprogramowanie aplikacyjne, udostępniające podstawową funkcjonalność zdalnego dostępu. Na tym serwerze nie będą przechowywane żadne dane: wszystkie informacje będą pobierane z serwera produkcyjnego w sieci wewnętrznej i ten styk zostanie bardzo starannie zabezpieczony przed niepowołanym dostępem. Internauta będzie mógł swobodnie przeglądać dane ogólne typu: lokalizacja gabinetów, godziny pracy, oferowane świadczenia, natomiast dostęp do rejestracji na wizytę lub przeglądania własnego rekordu medycznego będzie wymagał po pierwsze połączenia protokołem SSLz szyfrowaniem 128 bitów, a po drugie podania identyfikatora i odpowiednio skomplikowanego hasła. Przetwarzanie i przechowywanie danych medycznych jest zgodne z obowiązującymi przepisami i dobrą praktyką informatyczną. w projekcie przyjęto następujące rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo obiektów i użytkowników: automatyczne wykonywanie kopii zapasowych, rozwiązania mające na celu podniesienie bezpieczeństwa przesyłu danych w/pomiędzy organizacjami/instytucjami: zastosowanie wirtualnej sieci prywatnej (VPN), filtrowanie adresów IP, uniemożliwiające próby podłączenia przez nieautoryzowanych użytkowników, szyfrowanie połączeń internetowych protokołem SSL, wymaganie odpowiednio skomplikowanych haseł od wewnętrznych użytkowników systemu oraz od Internautów, wymaganie okresowej modyfikacji haseł.
Regionalne repozytorium EDM. Zostanie zbudowane w ramach projektu pn.: "Śląska Cyfrowa Platforma Medyczna eCareMed - Elektroniczna Dokumentacja Medyczna", którego liderem będzie Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 5 im. św. Barbary w Sosnowcu. Powyższy projekt oraz projekt będący przedmiotem niniejszego opracowania, realizowane przez niezależne ale współpracujące ze sobą specjalistyczne zespoły projektowe, tworząc Śląską Regionalną Platformę eCareMed, umożliwią zwiększenie dostępu do cyfrowych usług publicznych z obszaru e-zdrowie. Podsystem repozytorium EDM będzie oferował model prywatnej chmury, w którym wszystkie zainteresowane podmioty otrzymają konkretną aplikację dostępowa nie przejmując się instalacją, utrzymywaniem ani aktualizacją do wymogów prawa. Każdy podmiot medyczny decydując się na uruchomienie aplikacji otrzyma nie tylko dostęp do aplikacji, ale również własne indywidualne (lokalne) repozytorium danych i metadanych, nie współdzielone z innymi podmiotami. Powstała w ramach e-usług dokumentacja medyczna będzie zintegrowana z lokalnym repozytorium EDM, a dzięki podłączeniu do platformy regionalnej będzie możliwość jej wymiany pomiędzy placówkami ochrony zdrowia dzięki standardowi HL7 CDA.
Skalowalność platformy regionalnej. Projekt w swych założeniach jest skalowalny, tzn. istnieje możliwość harmonijnego rozrastania się systemu w miarę upływu czasu i pomnażania liczby jego użytkowników (podmiotów leczniczych, w tym pacjentów i pracowników), zwiększania powtarzalnych procesów, itp. bez konieczności wprowadzania zasadniczych zmian projektowych. System umożliwia rozbudowę zarówno w zakresie funkcjonalnym (wdrażanie nowych modułów), jak i ilościowym (zwiększanie liczby licencji i dodawanie nowych użytkowników). Zastosowana technologia umożliwia rozwój funkcjonalności poprzez integrację nowych systemów z wdrażanym systemem. w celu zapewnienia dalszej łatwej rozbudowy oraz integracji z nowymi systemami proponuje się, aby system w jak największym stopniu oparty był o obowiązujące w tej dziedzinie na świecie standardy i dobre praktyki. Najszerzej przyjętym w chwili obecnej standardem dotyczącym przekazywania dokumentacji pomiędzy szpitalami jest profil XDS.b, który opisuje procesy i komunikaty jakie muszą zostać wymienione pomiędzy dwoma jednostkami, aby nastąpiło poprawne przekazanie dokumentu medycznego. Dzięki temu możliwe będzie włączanie do systemu kolejnych podmiotów leczniczych, realizujących m.in. świadczenia szpitalne, AOS, POZ. Wymiana informacji o pacjencie będzie się zatem mogła odbywać pomiędzy różnymi podmiotami leczniczymi niezależnie od realizowanych przez nich rodzajów świadczeń oraz ich podmiotu tworzącego.
Zgodność EDM z przepisami prawa i przyjętymi standardami. Układ dokumentu medycznego będzie zdefiniowany w języku XML, w oparciu o najszerzej przyjęty na świecie format dokumentu opracowany przez organizację HL7 CDA. Jako referencyjną strukturę dokumentu medycznego przyjęto standard HL7 CDA Level 1. Jest to najczęściej obecnie stosowany na świecie sposób zapisu dokumentów medycznych opierający się o definicję XML podzieloną na dwa obszary - metadane, opisujące dokument umieszczone w nagłówku dokumentu, oraz treść dokumentu zapisaną na dwa sposoby - w sposób możliwy do interpretacji dla systemu informatycznego oraz w sposób czytelny dla człowieka. Ponadto standard umożliwia umieszczenie w treści obrazów, co pozwala w jednolity sposób traktować wyniki badań obrazowych typu DICOM, oraz dokumenty skanowane, jakie mogą trafiać do systemu z powodów historycznych.
Usprawnienie procesów związanych z obsługą i udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej. w ramach Projektu wdrożone zostaną w obszarach kardiologii, neurologii i onkologii e-usługi, dzięki którym personel medyczny będzie miał stały "kontakt " z pacjentem lub innym ośrodkiem medycznym. Jednostki funkcjonujące w projekcie w zależności od swego profilu będą realizować zadania w obszarach telekonsultacji, telemonitoringu oraz telerehabiltacji. Dzięki powyższym działaniom zwiększy się znacznie jakość i dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej. w ramach projektu powstanie m.in. narzędzie umożliwiające przeprowadzanie telekonsultacji pomiędzy ośrodkami w zakresie kompleksowej diagnostyki i terapii dobranej indywidualnie dla chorych z uwzględnieniem specyfiki ich choroby. w ramach tej e-usługi Platforma zapewni kontakt lekarza POZ/szpitala z lekarzem-konsultantem w celu przeprowadzenia konsultacji medycznej, postępowania w trybie pilnym oraz w terapii przewlekłej. Spowoduje to przyspieszenie procesu obsługi pacjenta, tj. postawienia diagnozy i podjęcia koniecznego leczenia. Skróceniu ulegną kolejki do specjalistycznej porady kardiologicznej, kardiochirurgicznej, naczyniowej. Nastąpi szybsza, kompleksowa i lepiej zweryfikowana kwalifikacja chorych objawowych lub wymagających hospitalizacji bezpośrednio na oddziałach kardiologii, neurologii, kardiochirurgii lub chirurgii naczyniowej, onkologii, lepsze przygotowanie chorego przed planowaną hospitalizacją, pozwalające skrócić okres pobytu w szpitalu. Założenia projektu zmierzają do tego by ograniczyć konieczność fizycznej obecności pacjenta w ośrodku specjalistycznym przy jednoczesnym zapewnieniu jego pełnego bezpieczeństwa zdrowotnego - rolę komunikacyjną przejmie platforma oferując transmisję audio oraz wideo z równoczesnym udostępnianiem wyników badań chorego (telekonsultacje) oraz urządzenia telediagnostyczne. Systemy telemonitoringu obsłużą monitorowanie profilu biometrycznego pacjenta w czasie rzeczywistym poza jednostką medyczną, co wymagać będzie bieżącej transmisji danych od pacjenta do lekarza. Telemonitoring umożliwi pacjentom większą kontrolę nad chorobą i stanem zdrowia i zapewni dostęp do usług, które wcześniej dostępne były jedynie w placówce medycznej. Specjalistyczny sprzęt umożliwi wdrożenie telemonitoringu m.in u pacjentów z: zaburzeniami rytmu serca, chorobą niedokrwienną serca, wszczepionym rozrusznikiem serca, chorobą nowotworową, chorobą cukrzycową. Wdrożone w ramach projektu narzędzia teleinformatyczne będą mieć wymierny wpływ na kompleksowość realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej. Jedna z usług -telekonsultacja medyczna przybierać będzie różne formy: Konsultacje z zewnątrz do wewnątrz (pozyskanie informacji uzupełniających interpretacje badań), Konsultacje z wewnątrz na zewnątrz (przekazanie szerszego komentarza dot. interpretacji wyniku badań, planu leczenia), Konsultacje z wewnątrz do wewnątrz (konsultacje pomiędzy blokiem operacyjnym a pokojem lekarskim).
Uruchomienie oferty dla pacjentów. Wdrożone zostaną poniżej wskazane usługi telemedyczne: Telemonitoring neurologiczny/Telemonitoring kardiologiczny - wykorzystujący urządzenia mobilne do monitorowania parametrów zdrowia pacjenta oraz komunikacji z nim. Monitorowaniu w zależności od grupy docelowej pacjentów będą podlegać następujące parametry: poziom saturacji krwi, ciśnienie tętnicze, masa ciała, poziom wody w organizmie, zapis badania EKG, temperatura ciała, poziom glukozy we krwi. Telerehabilitacja neurologiczna/Telerehabilitacja kardiologiczna - pacjenci w tym trybie rehabilitacji będą odbywać ćwiczenia i sesje treningowe w domu bez konieczności przyjazdu do ośrodka. Portal Wiedzy i Prewencji Pierwotnej obejmie zweryfikowane i aktualne informacje o lokalizacjach i dostępnych usługach placówek medycznych, możliwościach dojazdu do nich, dostępnych specjalistach medycznych, zasadach i wymaganych dokumentach do przyjęcia do poradni/szpitala, regułach udostępniania dokumentacji medycznej, historii wizyt i leczenia pacjenta.
Poziom dojrzałości e-usług publicznych/zaprojektowanych usług telemedycznych. w wyniku realizacji projektu uruchomione zostaną cztery usługi telemedyczne: Telemonitoring neurologiczny, Telemonitoring kardiologiczny, Telerehabilitacja neurologiczna i Telerehabilitacja kardiologiczna o poziomie dojrzałości 4 i typieA2A i A2C. Ponadto uruchomione zostaną e-usługi o poziomie dojrzałości 3: eSprawozdawczość typu A2A.