Projekt jest spójny z Obszarem priorytetowym: (B) SZANSE ROZWOJOWE MIESZKAŃCÓW, Celem strategicznym: Województwo śląskie regionem o wysokiej jakości życia opierającej się na powszechnej dostępności do usług publicznych o wysokim standardzie, Cel operacyjny: B.l. Poprawa kondycji zdrowotnej mieszkańców województwa, Kierunki działań:
Poprawa dostępu do wysokiej jakości usług medycznych, w tym podniesienie jakości infrastruktury ochrony zdrowia oraz efektywności systemu zarządzania, rozszerzenie zakresu usług medycznych i podniesienie jakości obsługi pacjentów.
Wykorzystanie nowych technologii w tym ICT w zakresie obsługi pacjenta i diagnostyki zdrowotnej.
W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną udostępnione publiczne usługi on-line mające na celu ułatwienie korzystania przez pacjentów ze świadczeń zdrowotnych. Dzięki udostępnieniu usług pacjenci, będą mieli możliwość umawiania i odwoływania on-line wizyt, otrzymywania komunikatów w sprawie wizyt, jak również sprawdzenia on-line wyników badań czy uzyskania dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej. Przedmiotowa inwestycja dotyczy wdrożenia zintegrowanych rozwiązań teleinformatycznych, które pozwolą na wspomaganie działalności wszystkich podmiotów medycznych biorących udział w kompleksowym procesie diagnozy, leczenia, rehabilitacji i monitorowania stanu pacjenta poza placówkami medycznymi przy jednoczesnym zapewnieniu narzędzi usprawniających i ułatwiających konsultacje medyczne oraz diagnozowanie w oparciu o pełną dostępność elektronicznej dokumentacji medycznej. Platforma eCareMed dostarczy liczne funkcjonalności, które pozwolą na projektowanie i implementowanie wielu nowych procesów organizacyjnych, decyzyjnych i diagnostycznych w oparciu o nowoczesne rozwiązania z obszaru ICT. Jednostki funkcjonujące w projekcie eCareMed w zależności od swego profilu będą realizować zadania w obszarach telekonsultacji medycznych, telemonitoringu oraz telerehabiltacji. Te wszystkie trzy komponenty będą mogły funkcjonować równolegle lub indywidualnie w zakresie kardiologii, neurologii oraz onkologii. Każdy z podmiotów będzie wdrażał wyłącznie te usługi i w tych dziedzinach, które wpisują się w kontekst jego działalności statutowej. Platforma będzie stanowiła zespół informatycznych usług i narzędzi integrujących się za pomocą ustandaryzowanych interfejsów z zasobami cyfrowymi konsorcjantów, pozwalając na wymianę danych (na żądanie) w ramach każdej z wymienionych usług. Wymogiem zapewniającym pełną funkcjonalność platformy eCareMed jest posiadanie przez każdego z konsorcjantów systemu EDM oraz infrastruktury teleinformatycznej umożliwiającej bezpieczne i wydajne gromadzenie danych, zarządzanie danymi, udostępnianie danych na żądanie w oparciu o aplikacje informatyczne charakteryzujące się wysoką niezawodnością, stałą dostępnością i intuicyjnością obsługi.
Projekt spójny jest z Celem strategicznym 2.2. Podniesienie jakości sieci świadczenia usług publicznych z wykorzystaniem digitalizacji, szczególnie w sektorze medycznym, administracji publicznej i edukacji.
Dla realizacji celu konieczne jest rozszerzenie zestawu usług publicznych dostępnych przez Internet, zwiększenie skali korzystania z usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną poprzez udostępnianie infrastruktury i wyposażanie mieszkańców w wiedzę o usługach, integrowanie systemów, a zwłaszcza w obszarze szkolnictwa i służby zdrowia oraz urzędów administracji publicznej; wprowadzanie nowych e-usług dla mieszkańców i przedsiębiorców
Dalszy rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczna jest koniecznością dla innowacyjnego regionu jakim jest województwo śląskie. Wdrażanie elektronicznych usług publicznych oraz zwiększanie wydatków na informatyzację, przy zapewnieniu finansowania inwestycji, będzie przyspieszać rozwój gmin oraz zwiększać konkurencyjność regionu. w niniejszym projekcie uruchomione zostaną e-usługi/usługi telemedyczne dla obywateli, a także Portal Wiedzy i Prewencji Pierwotnej, który stanowić będzie bazę wiedzy medycznej i okołomedycznej dla mieszkańców województwa śląskiego jako potencjalnych pacjentów.
Wzmocnienie gospodarczych społecznych i instytucjonalnych potencjałów zapewniających szybszy i zrównoważony rozwój kraju oraz poprawę życia ludności. Priorytety dotyczące realizacji celu głównego, w dziedzinie poprawy sprawności państwa oraz rozwoju społeczeństwa cyfrowego, określono w kilku obszarach strategicznych.
Jednym z nich jest sprawne i efektywne państwo, gdzie celem jest przejście od administrowania do zarządzania rozwojem, poprzez m.in. wprowadzenie jednolitych zasad eGovernmentw administracji (e-administracja). Kolejnym celem jest wzmocnienie warunków sprzyjających realizacji indywidualnych potrzeb obywatela, dzięki upowszechnieniu wykorzystania technologii cyfrowych. w ramach kolejnego obszaru strategicznego SRK2020, spójność społeczna i terytorialna, celem jest zapewnienie dostępu i określonych standardów usług publicznych, w tym podnoszenie jakości i dostępności usług publicznych (e-zdrowie, e-edukacja, e-kultura, itp.). Realizacji celów wyznaczonych dla całego państwa w skali makro w strategiach krajowych mają służyć rozwiązania zaproponowane przez poszczególne sektory w swoich strategiach rozwojowych. Każda z dziewięciu strategii sektorowych w swej treści w pewnym stopniu odnosi się do zagadnień poprawy funkcjonowania państwa, w tym informatyzacji. w niniejszym projekcie zastosowane zostaną rozwiązania wychodzące naprzeciw potrzebom obywateli, tj. e-usługi umożliwiające załatwienie wielu spraw bez konieczności wychodzenia z domu/pracy.
Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu to długofalowy program społeczno-gospodarczy Unii Europejskiej, który zastąpił obowiązującą od 2000 r., zmodyfikowaną pięć lat później, Strategię Lizbońską. Celem Strategii Lizbońskiej było uczynienie z UE najbardziej konkurencyjnej gospodarki świata, natomiast nadrzędne priorytety nowej strategii unijnej to:
Cele wytyczone w Strategii będą osiągane za pomocą siedmiu projektów przewodnich. Europejska agenda cyfrowa jest pierwszą z przyjętych inicjatyw Strategii Europa 2020. Dziesięcioletni okres realizacji Europejskiej agendy cyfrowej ma przyczynić się do uzyskania trwałych korzyści ekonomicznych i społecznych z jednolitego rynku cyfrowego w oparciu o szybki Internet i interoperacyjne aplikacje. Agenda zawiera około 100 działań o charakterze legislacyjnym i pozalegislacyjnym w obszarze społeczeństwa informacyjnego. Działania zorganizowane zostały wokół potrzeby systemowego rozwiązania siedmiu obszarów problematycznych. Wśród zidentyfikowanych problemów wyróżnić należy - niewykorzystane możliwości w zakresie sprostania wyzwaniom społecznym. w Agendzie założono, iż wykorzystanie pełnego potencjału technologii TIK pozwoliłoby Europie na lepsze rozwiązanie niektórych z najważniejszych wyzwań społecznych: zmiany klimatu i innych zagrożeń dla środowiska, starzejącego się społeczeństwa i rosnących kosztów opieki zdrowotnej, opracowania skuteczniejszych usług użyteczności publicznej i integracji osób niepełnosprawnych, cyfryzacji europejskiego dziedzictwa kulturowego i udostępnienia go przyszłym pokoleniom itd. Stosowanie w Europie technologii umożliwiających świadczenie elektronicznych usług medycznych może poprawić jakość opieki medycznej, ograniczyć koszty leczenia i promować niezależne życie, w tym również w miejscach odległych.
Realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się zatem do niwelowania zidentyfikowanych w Agendzie problemów, przyczyniając się do poprawy jakości świadczonych usług medycznych w województwie śląskim, a w przyszłości pozwoli na ograniczenie kosztów leczenia pacjenta poprzez lepszy dostęp do dokumentacji medycznej.
Przedmiotowy projekt zakłada wdrożenie e-usług w obszarze zdrowia przy zastosowaniu TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) pełne zinformatyzowanie placówek w obszarze medycznym i administracyjno-zarządczym. Realizacja projektu jest zatem zgodna z założeniami Strategii Europa 2020 oraz Europejskiej agendy cyfrowej.
Projekt jest zgodny z Celem C: Poprawa efektywności i organizacji systemu opieki zdrowotnej w kontekście zmieniającej się sytuacji demograficznej i epidemiologicznej oraz wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji w ochronie zdrowia (narzędzia realizacji: upowszechnienie wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej, upowszechnienie wykorzystania telemedycyny, udostępnianie informatycznych narzędzi wsparcia efektywnego zarządzania systemem ochrony zdrowia). Wszystkie te elementy, tj. wymiana EDM, usługi telemedyczne, system Business Intelligence jako narzędzie wsparcia efektywnego zarządzania systemem ochrony zdrowia będą wdrożone w ramach niniejszego projektu.